Επί ποδός πολέμου για τα διόδια

diodia1

Τον ασκό του Αιόλου άνοιξε το Υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, καθώς στις 16 Ιανουαρίου ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε  την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τοποθέτηση Πλευρικών Διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, την οποία όμως είχαν απορρίψει οι Δήμοι Κηφισιάς και Διονύσου αλλά και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής. Αμέσως υπήρξαν αντιδράσεις από φορείς αλλά και από τους θιγόμενους Δήμους.

Σε συνεντεύξεις του, αλλά και σε επικοινωνία που είχε με τους δημάρχους των περιοχών, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ότι δεν θα τοποθετηθούν πλευρικά διόδια, απλά στα μετωπικά διόδια θα εφαρμοστεί σύστημα ψηφιακής χρέωσης. Συγκεκριμένα, μέσω του νέου συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων θα χρεώνονται μόνο όσοι δεν είναι κάτοικοι των περιοχών αυτών, ενώ οι κάτοικοι Αφιδνών, Κηφισιάς, Διονύσου και Ωρωπού θα εξαιρούνται από τη χρέωση.

Για ακόμη μια φορά ο Υπουργός συμφώνησε με την αντίδραση των κατοίκων των ανωτέρω περιοχών λέγοντας ότι είναι παράλογο να υπάρξει επιβάρυνσή τους και αυτό από την στιγμή που δεν υπάρχει η υποδομή για την κίνησή τους στους παράδρομους της Εθνικής Οδού. Από το Γραφείο Δημάρχου Κηφισιάς ανακοινώθηκε ανακοίνωση για το θέμα που αναφέρει όλες τις κινήσεις του κ. Θωμάκου και το ίδιο αντίστοιχα εξέδωσε ανακοίνωση ο Διόνυσος και ο Δήμαρχος του κ. Διονύσης Ζαμάνης.

Η δικαιολογία του κ. Σπίρτζη για την υπογραφή της Μελέτης ήταν ότι ήταν υποχρεωμένο του Υπουργείο να προβεί σε αυτή την ενέργεια λόγω των προστίμων που έχουν επιβληθεί από την ανάδοχο εταιρία λόγω της μη τήρησης της συμφωνίας. Η ανακοίνωση του Δημάρχου Κηφισιάς έχει ως εξής:

«Σήμερα Κυριακή 21 Ιανουαρίου, το μεσημέρι μίλησα τηλεφωνικώς με τον αρμόδιο Υπουργό για την λειτουργία των διοδίων, Υπουργό κ. Χρ. Σπίρτζη.

Μου είπε τα εξής και οφείλω να ενημερώσω τους εκατοντάδες πολίτες που με ρωτούν:

  1. Προκειμένου να απελευθερωθούν οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, έπρεπε να εγκριθούν πλέον όλες οι μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Συγκεκριμένα για να πληρωθεί το έργο της Ιόνιας Οδού έπρεπε το κράτος να παρουσιάσει εγκεκριμένη ΜΠΕ ακόμα και για την Αττική.
  2. Ισχύουν πάντα οι δεσμεύσεις του Υπουργείου για: Κατάργηση συμβατικών μετωπικών σταθμών διοδίων / Μη εφαρμογή πλευρικών διοδίων / Εφαρμογή αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων. Για τα τελευταία έχει εκπονηθεί η μελέτη και πρόκειται να δημοπρατηθεί το σύστημα εφαρμογής τους.
  3. Οι κάτοικοι του Δήμου Κηφισιάς, Νέας Ερυθραίας, Εκάλης και Διονύσου τουλάχιστον, δεν θα πληρώνουν τα μελλοντικά διόδια διέλευσης από τον Δήμο τους.

Εξυπακούεται ότι ο Δήμος Κηφισιάς άμεσα θα αναθέσει την προσβολή της εγκεκριμένης ΜΠΕ με αίτηση Ακύρωσης και αίτηση Αναστολής.

Έχουμε οργανώσει τις πιο δυναμικές και αποτελεσματικές κινητοποιήσεις για το θέμα. Φτάσαμε να πραγματοποιήσουμε συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατοίκων στο προαύλιο του ΥΠΕΝ με θετικό αποτέλεσμα. Δεν χαλαρώνουμε ποτέ!».

Ο από το γραφείο του Δήμαρχο Διονύσου κ. Διονύση Ζαμάνη εξεδόθη ανάλογη ανακοίνωση:

«Αναφορικά με τις εξελίξεις στο θέμα των διοδίων και την πρόσφατη έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ο Δήμαρχος Διονύσου κ. Δ. Ζαμάνης είχε το Σαββατοκύριακο αλλεπάλληλες τηλεφωνικές επικοινωνίες με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζη σχετικά με το θέμα.

Ο Υπουργός ενημέρωσε τον Δήμαρχο Διονύσου για τα εξής:

Προκειμένου να απελευθερωθούν οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, έπρεπε να εγκριθούν πλέον όλες οι μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Συγκεκριμένα για να πληρωθεί το έργο της Ιόνιας Οδού έπρεπε το κράτος να παρουσιάσει εγκεκριμένη ΜΠΕ ακόμα και για την Αττική.

Ισχύουν πάντα οι δεσμεύσεις του Υπουργείου για:

  • Κατάργηση συμβατικών μετωπικών σταθμών διοδίων
  • Μη εφαρμογή πλευρικών διοδίων
  • Εφαρμογή αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων. Για τα τελευταία έχει εκπονηθεί η μελέτη και πρόκειται να δημοπρατηθεί το σύστημα εφαρμογής τους.
  • Οι κάτοικοι των Δήμων Διονύσου και Κηφισιάς δεν θα πληρώνουν τα μελλοντικά διόδια διέλευσης από τον Δήμο τους.

Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος Διονύσου δεν εφησυχάζει και καταθέτει άμεσα, τις επόμενες 48 ώρες, αίτηση αναστολής και ακύρωσης της Μ.Π.Ε. στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Παράλληλα, ο Δήμαρχος Διονύσου συγκαλεί, αύριο, Τρίτη 23 Ιανουαρίου στις 3 μ.μ., διαπαραταξιακή σύσκεψη ενημέρωσης για το θέμα των διοδίων, παρουσία και της εντεταλμένης δικηγόρου κ. Αγγ. Χαροκόπου, προκειμένου να υπάρξει πλήρης συντονισμός των περαιτέρω ενεργειών.

Όλοι μαζί σταματήσαμε την εγκατάσταση πλευρικών διοδίων.

Με την ίδια μαχητικότητα και συλλογικότητα συνεχίζουμε και σήμερα και στο μέλλον για να αποτρέψουμε την οποιαδήποτε αδικαιολόγητη και άδικη οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση των δημοτών μας και του Δήμου μας».

Εκτός των δύο Δήμων, ανακοίνωση εξέδωσε ο αντιπεριφειάρχης Γιώργος Καραμέρος σήμερα το πρωί από τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης. Ο κ. Καραμέρος δήλωσε:

«Είμαστε σταθερά αντίθετοι στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων που προβλέπουν τόσο η λεόντεια παραχώρηση του 2007, όσο και η αναθεωρημένη σύμβαση του 2013. Στο Περιφερειακό Συμβούλιο, στις 11/12/2014, γνωμοδοτήσαμε αρνητικά επί της ΜΠΕ, ενώ με απόφασή μας στις 25/04/2017 επαναλάβαμε την πάγια αντίθεσή μας και ταχθήκαμε υπέρ της απομάκρυνσης των ήδη εγκατεστημένων εντός της Αττικής.  Θα είμαστε και τώρα, όπως και το 2014, μαζί με τους κατοίκους, τους φορείς και τους δήμους της περιοχής αντίθετοι στην εγκατάσταση πλευρικών διοδίων. Η απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος μπορεί μεν να σταματήσει τα πρόστιμα που καταβάλλονται υπέρ της εταιρίας εξαιτίας των συμβάσεων Σουφλιά (7 εκ. έως το 2017) αλλά τούτο δε σημαίνει ότι θα πρέπει εγκατασταθούν διόδια. Η κυβέρνηση πρέπει να ακούσει τη φωνή της αυτοδιοίκησης και η εταιρία να αντιληφθεί ότι δεν πρέπει να έχει απέναντι της τους πολίτες».

Επιπλέον, ο Γ. Καραμέρος αναφερόμενος στις εξαγγελίες του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών για εφαρμογή, εντός του 2018, συστήματος αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης, σημείωσε ότι «πρέπει να εφαρμοστεί όχι μόνο στις Εθνικές οδούς αλλά και στην Αττική οδό και οφείλει να είναι στην κατεύθυνση της δραστικής μείωσης των τελών διοδίων.

Τελειώνοντας να αναφέρουμε ότι επερωτήσεις είχε κάνει ο τέως Δήμαρχος Κηφισιάς Νίκος Χιωτάκης στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο στις 10 Ιανουαρίου, για το αν γνωρίζει ο κ. Θωμάκος κάτι για το θέμα των διοδίων και κάλεσε το Συμβούλιο σε επαγρύπνηση, προφανώς γνωρίζοντας τις υπόγειες διαβουλεύσεις για την υπογραφή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.