Η λογοτεχνία ως έμπνευση για τη μουσική

marantosproti

Ο κηφισιώτης πιανίστας Χρήστος Μαράντος μιλά για τα όνειρα και τα σχέδιά του

Ο πιανίστας Χρήστος Μαράντος κατάγεται από την Κηφισιά και στην Κηφισιά τον απολαύσαμε και πέρυσι το καλοκαίρι στο Αίθριο του δημαρχείου Κηφισιάς, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος υποστήριξης νέων μουσικών “Young Masters” στη Βιέννη, όπου διδάσκει πιάνο.

Τις ημέρες αυτές θα βρίσκεται και πάλι στην πόλη του, αυτή τη φορά συμμετέχοντας τον κύκλο «Τρίτη και 3 στο Τρίτο». Όποιος θέλει θα μπορεί να τον απολαύσει σε ρεσιτάλ από κοντά, με ελεύθερη είσοδο στο Στούντιο Ε της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, την Τρίτη 24 Απριλίου, στις 3.00 το μεσημέρι, ή με απευθείας ραδιοφωνική και διαδικτυακή σύνδεση είτε στο Τρίτο, είτε στο στοwebradio.ert.gr/trito.

Με την ευκαιρία αυτή του ζητήσαμε να μας μιλήσει για την τέχνη του και για το αγαπημένο του παγκάκι.

  1.  Πείτε μας για την Ασκητική που παρουσιάσατε. Πώς συνδυάζεται

στη συγκεκριμένη σύνθεση μουσική και λόγος;

 

Όταν συνειδητοποίησα ότι το 2017 είναι έτος Καζαντζάκη, αισθάνθηκα την ανάγκη να δείξω την ευγνωμοσύνη μου στο μεγάλο μας συγγραφέα διοργανώνοντας ένα τριήμερο αφιέρωμα προς τιμήν του, τον περασμένο Οκτώβριο στην Αυστριακή ταινιοθήκη της Βιέννης. Εκτός από τις διαλέξεις και την προβολή ταινιών με θέματα από το έργο του Καζαντζάκη, ήθελα να συμπεριλάβω στο πρόγραμμα του αφιερώματος και μια μουσικολογοτεχνική βραδιά  με  κύριο  έργο  το  μελόδραμα  “Ασκητική”.  Ο  λόγος  που  διάλεξα κείμενα από την “Ασκητική” είναι γιατί η πρώτη γραφή της ξεκίνησε από τον Καζαντζάκη στη Βιέννη το 1922. Η αφήγηση των κειμένων της Ασκητικής συνοδεύεται από τη μουσική του Herbert Lauermann, καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης της Βιέννης, που τη συνέθεσε ειδικά για το έργο αυτό. Η μουσική ως μουσική υπόκρουση δημιουργεί  την  ανάλογη  ατμόσφαιρα  και  λειτουργώντας  ως  συνδετικός κρίκος των κειμένων, καταφέρνει να υποστηρίξει το νόημά τους.

 

  1.  Τι σημαίνει ο Καζαντζάκης για εσάς;

 

Η ευγνωμοσύνη μου στον μεγάλο μας συγγραφέα πηγάζει από το έργο του που έδρασε  βιωματικά  μέσα μου, δίνοντάς  μου να καταλάβω  το μεγάλο δώρο  της  ζωής.  Όπως  γράφει  ο  ίδιος  “Στο  φτωχούλη  του  Θεού”….«το πρότυπο του στρατευόμενου ανθρώπου, που με ακατάπαυστο σκληρότατον αγώνα κατορθώνει κι επιτελεί το ανώτατο χρέος του ανθρώπου, ανώτερο και από την ηθική κι από την αλήθεια κι από την ωραιότητα: να μετουσιώνει την ύλη που του μπιστεύτηκε ο Θεός και να την κάνει πνέμα».

  

  1. Ποια είναι η πιο ευχάριστή σας ανάμνηση από συναυλία που έχετε δώσει;

 

Οι συναυλίες δίνουν στον καλλιτέχνη την ευκαιρία και το μομέντουμ να μοιραστεί με το κοινό όλες τις αξίες που πρεσβεύει η μουσική. Βέβαια όταν ο χώρος και το μουσικό όργανο υποστηρίζει την επικοινωνία αυτή, όπως συνέβη στη συναυλία μου για πιάνο τέσσερα χέρια με τον Harald Ossberger τον Μάιο του περασμένου έτους στον ιστορικό χώρο της Wiener Musikverein, τότε η εμπειρία είναι μοναδική.

 

  1. Τι θεωρείτε πιο δύσκολο στην καριέρα ενός μουσικού;

 

Όλα σχεδόν τα έργα εκτός από τα σύγχρονα, έχουν ηχογραφηθεί από πολύ μεγάλους καλλιτέχνες, και έτσι μας δίνεται η δυνατότητα να τα απολαύσουμε οποιαδήποτε στιγμή. Η αναπαραγωγή της μουσικής με τη στενή της έννοια λοιπόν παύει να υφίσταται ως αναγκαία λειτουργία του μουσικού. Το δύσκολο είναι κατά τη γνώμη μου να μπορέσει ο σημερινός μουσικός να «αφουγκραστεί» τα ερεθίσματα της σημερινής μας εποχής, ώστε να μιλήσει μέσω των μεγάλων αυτών έργων. Έτσι μόνο θα δώσει ερμηνείες μοναδικές στο χρόνο, μεστές από νόημα και απαραίτητες για όλους μας, εκπληρώνοντας τη σημασία της Τέχνης.

 

  1.  Έχετε συνεργαστεί με σπουδαίους μουσικούς. Ποια θεωρείτε την πιο σημαντική σας συνεργασία και γιατί;

 

Η κάθε συνεργασία που είχα την τύχη να κάνω είναι τόσο μοναδική, όσο και τα άτομα που συνεργάστηκα. Για το λόγο αυτό δε θα μπορούσα ποτέ ποιοτικά να ξεχωρίσω καμία. Σίγουρα όμως λόγω της στενής και εκτενής χρονικά φιλικής και επαγγελματικής σχέσης με τον Harald Ossberger στο Piano Duo που έχουμε, η συνεργασία είναι πολύ ιδιαίτερη.

 

  1.  Έχετε φτιάξει τη ζωή σας στη Βιέννη. Θα επιστρέφατε και κάτω από ποιες προϋποθέσεις στην Ελλάδα;

 

Το επάγγελμα του μουσικού μου δίνει την ευκαιρία να μπορώ να εργάζομαι μέσω των συναυλιών, αλλά και τη δυνατότητα να διδάσκω στην Ελλάδα σε μορφήMasterclass. Άλλωστε οι μετακινήσεις έχουν γίνει πολύ εύκολες και η Βιέννη με το αεροπλάνο απέχει μόλις 2 ώρες. Πλέον στην Αθήνα υπάρχουν καταπληκτικές αίθουσες συναυλιών και πολλοί συνάδελφοι με υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο. Η επιθυμία μου είναι να μπορώ να έρχομαι πιο συχνά και ελπίζω να το καταφέρω σύντομα.

  1.  Τι θα λέγατε σε κάποιον που θέλει να γίνει μουσικός στην Ελλάδα;

Αυτό που θα έλεγα σε κάποιον που θέλει να γίνει μουσικός γενικά είναι πως χρειάζεται μεγάλη πειθαρχία και πίστη στον εαυτό του και γνώση πως η επιτυχία δεν είναι κάτι μόνο ατομικό, αλλά και αποτέλεσμα πολλών άλλων παραγόντων. Τα ερεθίσματα πρέπει να είναι ποικίλα και παράλληλα με την πολύωρη μελέτη είναι σημαντική η μόρφωση στις άλλες Τέχνες γενικά. Η λογοτεχνία αποτελεί μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης και καλλιέργειας της ανθρώπινης ψυχής που σε συνδυασμό με την παρατηρητικότητα μπορεί να μας οδηγήσει στις αναλογίες του καλότεχνου.

  1.  Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Είναι μεγάλη τιμή για μένα η πρόσκληση για ρεσιτάλ πιάνου από τον Διευθυντή του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ κ. Διονύση Μαλούχο την Τρίτη, 24 Απριλίου στις 3μμ. στο Ραδιομέγαρο. Θα πραγματοποιηθεί σε απευθείας αναμετάδοση και θα έχω την ευκαιρία να ερμηνεύσω σε πρώτη ραδιοφωνική εκτέλεση το έργο«Μαντινάδα» του Γιώργου Κουμεντάκη και το έργο «Weissbuch» του HerbertLauermann. Τα δύο έργα αποτελούν τη μουσική από το Αφιέρωμα Καζαντζάκη που διοργάνωσα στη Βιέννη.

  1.  Την τελευταία  φορά  που  σας  είδαμε  στην  πόλη  μας  ήταν  τον περασμένο Αύγουστο, όταν ουσιαστικά συνοδέψατε σπουδαστές από την Αυστρία σε ένα μουσικό ταξίδι στην Ελλάδα. Θέλετε να μας πείτε για αυτή σας την εμπειρία;

Οι νέοι μουσικοί που απολαύσαμε στο κατάμεστο από κόσμο δημαρχείο της Κηφισιάς τον Αύγουστο είναι το αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού προγράμματος υποστήριξης νέων μουσικών “Young Masters” της J.S.Bach Musikschule, στην οποία διδάσκω πιάνο καθώς και του Πανεπιστημίου Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης Βιέννης. Η πρωτοβουλία μου να διοργανώσω το ταξίδι των νέων μουσικών στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2017 προήλθε από την επιθυμία μου να μπορέσουν οι νέοι αυτοί να ανακαλύψουν την ομορφιά της Ελλάδας και να γνωρίσουν την κοιτίδα των ευρωπαϊκών αξιών σε μια συμβολικά πολύ σημαντική χρονική περίοδο, όπως το ιωβηλαίο των 200 χρόνων που γιόρτασε το Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικής Τέχνης Βιέννης. Η Αυστριακή Πρεσβεία ήταν πιστός αρωγός σε όλο το ταξίδι μας που στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία μέσα από τις 11 συναυλίες σε όλη την Ελλάδα και σε σημαντικούς χώρους όπως στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο Ίδρυμα Πορφυρογένη στην Αγριά Βόλου και στο αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης με την προσέλευση του κοινού να ξεπερνά τους 2.500 θεατές. Το ταξίδι ήταν για όλους μας και ιδιαίτερα για του σπουδαστές μια απίστευτη εμπειρία, που την μοιράστηκαν με όλους όταν γύρισαν στη Βιέννη. Εύχομαι να μπορέσουμε να ξανασυνεργαστούμε σε μελλοντικές καλλιτεχνικές δράσεις στην Κηφισιά.

 

  1.  Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με το σύλλογο “Οι Φίλοι της

Ορχήστρας Ποικίλης Μουσικής Κηφισιάς”;

 

Ήταν το 2010 όταν είχα την τύχη να γνωρίσω τον Φραντσέσκο Βιαννέλο και την Κατερίνα Πορφυρογένη σε μία συναυλία μου 4 χέρια με τον Harald Ossberger στην Αγριά Βόλου και στο δημαρχείο της Κηφισιάς. Είναι πολύ σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να μπορεί να νιώθει ότι αναγνωρίζεται, όπως συνέβη και σε μένα με τους δύο αυτούς πιστούς φίλους της Τέχνης, που με βοήθησαν τα μέγιστα στο μουσικό ταξίδι των “Young Masters”. Και γι’ αυτό τους ευχαριστώ πολύ.

 

  1.  Έχετε κάποια ωραία ανάμνηση από παγκάκι;

Απολαμβάνω κάθε φορά που επιστρέφω στο σπίτι μου στην Κηφισιά να πηγαίνω στο πάρκο της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου στη Ν. Κηφισιά και να αναπολώ καθισμένος σε κάποιο παγκάκι τις στιγμές που έπαιζα μικρός εκεί.

 

Ο Χρήστος Μαράντος ξεκίνησε την καριέρα του ως πιανίστας σε νεαρή ηλικία. Ήδη στην ηλικία των 15 ετών κέρδισε το Α΄ Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό «XON» στην Αθήνα. Εμφανίστηκε σε τηλεοπτικό πρόγραμμα για νέους μουσικούς στην Ελληνική Κρατική Ραδιοτηλεόραση (ΕΡΤ). Από το Ελληνικό Ωδείο αποφοίτησε με άριστα το 1999 και ακολούθησε μελέτη εμβάθυνσης με τον Alexander Jenner στη Βιέννη. Συνέχισε  στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης προκειμένου από όπου και πήρε τα πτυχία Bachelor και Master με άριστα και διάκριση. Το 2006 σχημάτισε ένα ντουέτο πιάνου με τον Harald Ossberger.

Έχει συνεργαστεί με σπουδαίους ερμηνευτές, πραγματοποιώντας εμφανίσεις σε πολλές χώρες. Το 2011 ηχογράφησε ένα CD με έργα Schumann για πιάνο για 4 χέρια με τον Harald Ossberger με την Gramola.  Διοργανώνει τακτικά masterclasses σε ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο Μουσικής, Χορού και Θεάτρου Anton Bruckner, το Κρατικό Ωδείο της Καρινθίας (KONSE), τη Μουσική Σχολή Musikum Ζάλτσμπουργκ, την Ακαδημία Τεχνών Aswara στην Κουάλα Λουμπούρ και το Μουσικό Κολλέγιο του Πανεπιστημίου Mahidol στην Ταϊλάνδη.

Τον Οκτώβριο του 2017 διοργάνωσε τριήμερο Αφιέρωμα για τον Νίκο Καζαντζάκη στη Βιέννη και ερμήνευσε σε πρώτη εκτέλεση το μελόδραμα «Askese» σε μουσική Herbert Lauermann και αφήγηση Martin Haidinger και τον ερχόμενο Ιούνιο επιμελείται το Αφιέρωμα για τον Ρήγα Βελεστινλή στη Βιέννη. Από το 2009 ο Χρήστος Μαράντος διδάσκει πιάνο στη Μουσική Σχολή J.S. Bach της Βιέννης.

Για να παρακολουθήσει κάποιος τη συναυλία από κοντά την Τρίτη 24 Απριλίου, 3.00 μ.μ., απαιτείται  κράτηση θέσης με ένα μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση trito@ert.gr

Η συναυλία δίνεται στο πλαίσιο της στήριξης από την Ελληνική Ραδιοφωνία της σύγχρονης κλασικής σκηνής,  συνθετών και ερμηνευτών, δίνοντας την ευκαιρία σε καταξιωμένους σολίστ, αλλά και ταλαντούχους νέους μουσικούς, να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, σε ρεπερτόριο χωρίς σύνορα εποχής, ύφους και φόρμας, με τη φροντίδα του τμήματος ηχογραφήσεων των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ.