«Όταν εστιάζουμε στους αριθμούς και ξεχνάμε τον άνθρωπο τα κάνουμε θάλασσα»

kyriazis1

Ο ΝΙΚΟΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ ΣΤΟ ΠΑΓΚΑΚΙ ΤΗΣ «ΚΗΦΙΣΙΑΣ»

Από το παγκάκι της Κηφισιάς δε θα μπορούσε να λείψει ο συγγραφέας και πανεπιστημιακός, Νίκος Κυριαζής. Με τον Νίκο Κυριαζή είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε πολλές φορές στο παρελθόν, με αφορμή τα βιβλία του αλλά και όταν μας είχε υποδεχτεί στο σπίτι του στην Πολιτεία, για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης. Στο γραφείο του, γραφείο που χρησιμοποιούσε και ο πατέρας του Κώστας Κυριαζής, συγγραφέας μυθιστορημάτων που άφησαν εποχή και συνιδιοκτήτης του Έθνους, γνωρίσαμε τότε και τη μητέρα του Άρτεμη Κυριαζή. Μια γυναίκα που παρέμενε δραστήρια, από τις πρώτες Ελληνίδες δημοσιογράφους και πρώτη γυναίκα αντιδήμαρχος Αθηνών.

Στην τελευταία μας συνάντηση δεν ήταν παρούσα η Άρτεμις Κυριαζή. Έφυγε από κοντά μας τον περασμένο Ιούλιο, αφήνοντας την περιουσία της στο Ίδρυμα «Κώστας Κυριαζής», το οποίο πρόκειται να μετονομαστεί σε «Ίδρυμα Κώστας και Άρτεμις Κυριαζή» με Πρόεδρο, το γιο τους, Νίκο Κυριαζή. Ένα ίδρυμα που έχει ήδη παρουσιάσει πλούσιο πολιτιστικό έργο και πρόκειται να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και με αυτή την ευκαιρία ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας.

Πότε ιδρύθηκε το ίδρυμα και ποιες ήταν μέχρι σήμερα οι δραστηριότητές του;
Το ίδρυμα «Κώστας Κυριαζής» ιδρύθηκε το 1993 με σκοπό την ανάδειξη προσωπικοτήτων και δημοσιογράφων από όλο τον κόσμο μέσω των βραβεύσεών τους. Έχει βραβεύσει τον παλιό πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Έργκον Κλεπς, ο οποίος είχε βοηθήσει την Ελλάδα, τον διάσημο Ινδό σκηνοθέτη, Πρακάς Τζα, την κα Λη, Κινέζα δημοσιογράφο και εκδότρια, την δημοσιογράφο και συγγραφέα, Κάτι Μάρτον Χόλμπουργκ, σύζυγο του Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, γνωστού διπλωμάτη και αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ. Οι άνθρωποι αυτοί έρχονται στην Ελλάδα για να παραλάβουν τα βραβεία τους και το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή μαζί τους. Έχουμε επίσης επιβραβεύσει διακεκριμένους Έλληνες δημοσιογράφους, όπως τους κ.κ. Α. Καρακούση και Γ. Πρετεντέρη.

Το ίδρυμα θα φέρει το όνομα «Κώστα και Άρτεμις Κυριαζή». Ο Κώστας Κυριαζής είναι γνωστός ως εκδότης και συνιδιοκτήτης της εφημερίδας «Έθνος» και συγγραφέας κυρίως βυζαντινών μυθιστορημάτων. Πείτε μας λίγα λόγια για την επαγγελματική ζωή της μητέρας σας.
Υπήρξε σπουδαία δημοσιογράφος, από τις πρώτες Ελληνίδες που δούλεψαν και σε διεθνές επίπεδο, πήρε σημαντικές συνεντεύξεις από προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, όπως πέντε με τον Καγκελάριο της Γερμανίας Βίλυ Μπραντ. Στήριξε ιδιαίτερα τον πατέρα μου στο δημοσιογραφικό του έργο και δούλεψε ως ξένη ανταποκρίτρια. Ήταν η πρώτη γυναίκα αντιδήμαρχος Αθηνών. Αυτό όμως για το οποίο ήταν ιδιαίτερα περήφανη ήταν για τις σπουδές της στη μουσική. Ήταν αριστούχος του Ωδείου Αθηνών και είχε σπουδάσει νομικά. Μετά το γάμο της όμως την κέρδισε η δημοσιογραφία. Η μητέρα μου είχε μεγαλώσει μαζί με τον Ανδρέα Παπανδρέου. Τις οικογένειές τους τις συνέδεε, εκτός από μια μακρινή συγγένεια από τις γιαγιάδες τους στα Γιάννενα, μεγάλη φιλία, που συνεχίστηκε και στις επόμενες γενιές. Ο πατέρας μου, μεταξύ άλλων, υπήρξε για οχτώ χρόνια και πρόεδρος στον ΕΟΤ και στην ευθύνη του είχε και το Φεστιβάλ Αθηνών. Οι δραστηριότητες και των δύο είχαν άμεση σχέση με τον πολιτισμό, όπως θα έχει και το ίδρυμα που θα φέρει το όνομά τους.

kyriazis1a
Ο Κώστας Κυριαζής (στο μέσο) στη Διεθνή Διάσκεψη Τουρισμού (1987)

Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι του ιδρύματος;
Γενικά από παλιά στηρίζαμε τη λογοτεχνία. Τώρα, έχουμε ήδη προκηρύξει λογοτεχνικά βραβεία, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Ενάλιος – Ωκεανός, οι οποίες και θα εκδώσουν τα βραβευμένα κείμενα. Στόχος είναι να δοθεί ένα λογοτεχνικό βραβείο «Κώστας Κυριαζής» σε πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα, ιστορικού μυθιστορήματος, και ένα λογοτεχνικό βραβείο σε πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα. Επίσης στοχεύουμε να υποστηρίξουμε με χορηγίες επιστημονικά συνέδρια και να τα προωθούμε. Καθώς και να παρέχουμε κοινωφελές έργο.

kyriazis2a
Ο Κώστας και η Άρτεμις Κυριαζή με τον υπουργό Τουρισμού της Σοβιετικής Ένωσης Αμπράσιμοφ

Το δικό σας συγγραφικό έργο είναι επίσης ιδιαίτερα πλούσιο. Πόσα βιβλία έχετε γράψει;
Αισίως έχω φτάσει τα 20 μυθιστορήματα, 5 από αυτά μεταφρασμένα στα αγγλικά, ενώ το ένα εκδόθηκε πρώτα στα αγγλικά και δεν έχει βγει ακόμα στα ελληνικά, μία ποιητική συλλογή, καθώς και 10 επιστημονικά συγγράμματα. Τα πρώτα μου μυθιστορήματα βασίζονταν σε ιστορικά γεγονότα, ένας συνδυασμός ιστορικού μυθιστορήματος και περιπέτειας, επηρεασμένος και από τα βιβλία που έγραφε ο πατέρας μου.

Τελευταία σας έχει απορροφήσει η ιστορία γύρω από το Β’ παγκόσμιο πόλεμο.
Τα πρώτα μου μυθιστορήματα είχαν να κάνουν περισσότερο με την αρχαία Ελλάδα. Στην έρευνά μου όμως για την Άννα Σικελιανού ξεκίνησα να γράφω και για άγνωστες ιστορίες σχετικά με τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Στο βιβλίο «Ο Έρωτας στα χρόνια του πολέμου» αναφέρομαι στη σκληρότερη μάχη που έγινε για την κατάληψη του υψώματος 731 και στο ρόλο των Ιταλών στην Ελλάδα. Τώρα γράφω μία σειρά μυθιστορημάτων με τον ίδιο βασικό ήρωα, για όχι και τόσο γνωστά ιστορικά γεγονότα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο σε όλη την Ευρώπη.

Στα βιβλία σας είναι αρκετά έντονο το ερωτικό στοιχείο, σε άλλα πιο ρομαντικά σε άλλα πιο… έντονα.
Στην αρχαία Ελλάδα επικρατεί περισσότερο το ρομαντικό στοιχείο, από την άλλη στην Άννα Σικελιανού, η βασική ιστορία αφορά ένα ερωτικό τρίγωνο, την Άννα, τον Άγγελο Σικελιανό και τον γιατρό Καραμάνο. Τα τελευταία μου βιβλία αναφέρονται στον έρωτα με τα πρότυπα ενός καλού θρίλερ.

Και ο ήρωας είναι ένας Μποντ. Και μόνο από το όνομα θα πρέπει να έχει πολλές κατακτήσεις.
Πρόκειται βέβαια για τον Άνδριου, όχι για τον Τζέημς Μποντ, σε κάποιο όμως βιβλίο επιφυλάσσω μια έκπληξη στους αναγνώστες. Το σχέδιο για τη σειρά βιβλίων που γράφω τώρα είναι με κεντρικούς ήρωες τους ίδιους βασικούς χαρακτήρες, τον Άντριου Μποντ, της Βρετανικής Μυστικής Υπηρεσίας και τον αρχηγό του που τον στέλνει σε μυστικές αποστολές, τον σερ Στιούαρτ Μένζυς, ο οποίος είναι πραγματικό ιστορικό πρόσωπο και υπογράφει ως C, να περιγραφούν ιστορικά γεγονότα από τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, δοσμένα ως θρίλερ, μια και πρόκειται για πραγματικά γεγονότα. Ήδη έχει κυκλοφορήσει το «Αίνιγμα της Μαλαισίας» που προς το παρόν κυκλοφορεί μόνο στα αγγλικά και αναφέρεται στην περίοδο Νοέμβριο 1941 – Ιανουάριο 1942 και την εισβολή των Ιαπώνων στη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη. Στα ελληνικά κυκλοφόρησε πρόσφατα «Η πόλη των Αγίων» που αναφέρεται στην πτώση του Μουσολίνι και στο κυνηγητό που ακολούθησε για να τον συλλάβουν οι σύμμαχοι ή να τον φυγαδεύσουν οι Γερμανοί, καθώς και την αλλαγή στρατοπέδου των Ιταλών, καλύπτοντας τους μήνες Ιούλιο με Σεπτέμβριο του 1943. Το τρίτο βιβλίο πρόκειται να κυκλοφορήσει μέχρι τον Απρίλιο και έχει τίτλο «Προσωπική Υπόθεση» με ιστορικό βάθος την απόβαση στην Νορμανδία στις 6 Ιουνίου 1944. Ένα που θα ακολουθήσει θα αφορά μια υπόθεση που αφορούσε συγγενή μου και γράψατε στο προηγούμενο φύλο σας, με τον πρέσβη της Ελλάδας στη Ρωσία, Δημήτρη Νικολόπουλο, που μάλλον δολοφονήθηκε από τη Σοβιετική Μυστική Υπηρεσία NKVD τον Μάρτιο του 1938. Τα επόμενα βιβλία πρόκειται να καλύψουν άλλα σημαντικά και λιγότερα γνωστά γεγονότα.

Έχετε μεγάλα σχέδια. Πόσο καιρό σας παίρνει να γράψετε ένα από αυτά τα βιβλία;
Όχι πολύ. Το τελευταίο το έγραψα στο σπίτι μου στις Σπέτσες το καλοκαίρι που βρισκόμουν σε διακοπές, μέσα σε ένα μήνα. Βέβαια η προετοιμασία έχει γίνει εδώ και καιρό. Μελετάω εδώ και 40 χρόνια τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Διαβάζοντας διαπίστωσα ότι μέσα στην πραγματική ιστορία υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία που προσφέρονται για μυθιστόρημα. Είναι σχεδόν έτοιμα, δε χρειάζεται να κάνεις παρεμβάσεις. Απλά προσθέτεις τους μυθιστορηματικούς ήρωες και μπλέκεις με την ιστορία και τη δική τους προσωπική ιστορία.

Στην πόλη των Αγίων πόσα ήταν τα μυθιστορηματικά στοιχεία; Όλο αυτό το κυνηγητό με το Μουσολίνι συνέβη στα αλήθεια;
Είναι όλα αληθινά. Το κρύψιμο, η αλλαγή καταφυγίων, πρόκειται ούτως ή άλλως για μια ιστορία που μοιάζει με παραμύθι, οπότε δε χρειαζόταν να αλλάξει τίποτα. Στο επόμενο βιβλίο προστίθεται ένας γυναικείος χαρακτήρας, της αγαπημένης του Μποντ, που βασίζεται στην πραγματική τακτική μιας οργάνωσης που έστελνε ασυρματίστριες και σαμποτέρ πολλές γυναίκες στην κατεχόμενη Γαλλία και ονομάζονταν Special Operations Executive. Στο βιβλίο αυτό αναφέρομαι ιδιαίτερα στην εκπαίδευση που είχαν, μέχρι και στο πέσιμο με αλεξίπτωτο, δίνοντας έμφαση στις δεκάδες πράκτορες γυναίκες που είχαν στρατολογήσει οι Βρετανοί.

Η βασική σας εργασία είναι καθηγητής Οικονομικών, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πρόκειται να διδάξετε και στη Σχολή Εθνικής Άμυνας των Ενόπλων Δυνάμεων. Οικονομία, στρατιωτική σχολή, συγγραφή, πώς συνδυάζονται αυτά;
Και στη Σχολή Εθνικής Άμυνας οικονομικά θα διδάξω, όμως συνδέονται. Λέω συχνά στους φοιτητές μου ότι η οικονομία είναι κοινωνική επιστήμη. Πρέπει να έχουμε φαντασία, δε φτάνουν μόνο τα μαθηματικά. Όταν εστιάζουμε στους αριθμούς και ξεχνάμε τον άνθρωπο τα κάνουμε θάλασσα, όπως τώρα. Η οικονομία μπορεί να δώσει τη βάση για ένα ωραίο μυθιστόρημα.

Μια και τα λέμε σε ένα παγκάκι στην Κηφισιά, έχετε συμπεριλάβει ποτέ παγκάκι σε κάποιο βιβλίο σας; Σας αρέσει να γράφετε ή να διαβάζετε σε ένα παγκάκι;
Τα αγαπημένα μου παγκάκια είναι στις Σπέτσες, όπου έχουν τοποθετηθεί κάποια πολύ όμορφα με θέα στη θάλασσα από ψηλά. Εκεί μου αρέσει πολύ να κάθομαι και να διαβάζω. Έχω γίνει εκεί κάτι σαν σήμα κατετεθέν, μια γνώριμη εικόνα. Κάθομαι με τους πέντε σκύλους μου, διαβάζω και ο κόσμος περνάει και συχνά με βγάζουν φωτογραφίες. Στην Κηφισιά μου αρέσουν πολύ τα παγκάκια στο Άλσος, όπως αυτό που καθόμαστε. Ίσως σε κάποιο από τα επόμενο βιβλία μου να στήσω κάποια σκηνή κατασκοπευτική σε ένα παγκάκι.

 


O Εκδοτικός Οίκος Ωκεανός σε συνεργασία με το Διεθνές Κέντρο Κώστας Κυριαζής (ΔΚΚΚ) προκηρύσσει Πανελλήνιο Διαγωνισμό για τη συγγραφή ιστορικού μυθιστορήματος, για πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα.
Ο διαγωνισμός άνοιξε την 1η Σεπτεμβρίου 2017 και λήγει στις 31 Αυγούστου 2018. Θα βραβευτούν δύο βιβλία και η ανακοίνωση θα γίνει τον Ιανουάριο του 2019. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι απανταχού Έλληνες ή γενικά οι ομιλούντες την ελληνική γλώσσα.
Θέμα: «Από την Αρχαιότητα ως τα μέσα του 20ού Αιώνα».
Έκταση Μυθιστορήματος: Από 80.000 ως 120.000 λέξεις
Ο κάθε διαγωνιζόμενος μπορεί να υποβάλει στο διαγωνισμό μόνο ένα μυθιστόρημα το οποίο δεν έχει λάβει μέρος σε άλλο διαγωνισμό και πρέπει να είναι πρωτότυπο, αδημοσίευτο και να μην έχει υποβληθεί σε άλλον εκδοτικό οίκο.
Το έργο θα υποβάλλεται σε 4 δακτυλογραφημένα αντίτυπα, στη διεύθυνση των εκδόσεων (Πραξιτέλους 40-44, 7ος όροφος, Αθήνα 10561 Τ.Κ.)
Το ονοματεπώνυμο, το τηλέφωνο και η διεύθυνση του δημιουργού θα αναγράφονται στην πρώτη σελίδα του έργου.
Επίσης θα συνοδεύεται με Υπεύθυνη Δήλωση (άρθρο 8 Ν.1599/1986) που θα δηλώνει τα εξής:
– Το έργο δεν έχει δημοσιευθεί πουθενά αλλού, δεν έχει υποβληθεί σε άλλον εκδοτικό οίκο και δεν είναι αυτοέκδοση.
– Για το διάστημα που τα βιβλία θα εξετάζονται από την επιτροπή δεν θα μπορούν να δοθούν σε άλλον εκδότη (είτε προς αξιολόγηση είτε προς έκδοση).
Η τελική κρίση των έργων θα γίνει από επταμελή Κριτική Επιτροπή, η οποία είναι:

Προεδρεύων: Παναγιώτης Δ. Μαστροδημήτρης, Ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Μέλη: Μαρία Αλεξανδράκη, Επίτιμος Πρόεδρος Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης, Γεράσιμος Ζώρας, Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νίκος Κυριαζής, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Συγγραφέας, Ρino Mariano, Καθηγητής Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Μπεζανσόν Γαλλίας, Πανεπιστημίου Λέτσε Ιταλίας, Ποιητής και Μεταφραστής, Γιώργος Λεονάρδος, Συγγραφέας και Δημοσιογράφος, Γιάννης Σπανδωνής, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας και Μεταφραστής.