Επεισόδια παραβατικής συμπεριφοράς στα σχολεία μας

bandalismoi-3oα

– γράφει η Φλώρα Μυρσαλιώτου, Καθηγήτρια Ψυχολογίας

Στη Συνεδρίαση της Δευτεροβάθμιας Σχολικής Επιτροπής τη Δευτέρα 30 Μαΐου 2022 όπου προέδρευσε ο Αντιπρόεδρος κ. Μανώλης Μιχάλας (Μέλος της δημοτικής παράταξης Κοινωνία Παρούσα), τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη που ήταν παρόντα και με αφορμή το Θέμα 03ο: “Λήψη απόφασης για την απομάκρυνση ή μη του φυλακίου του 3ου Γυμνασίου  Κηφισιάς σε συνέχεια αυτοψίας μηχανικού” συζητήθηκε εκτενέστερα το θέμα της παραβατικότητας στα σχολεία, και συγκεκριμένα οι εμπρησμοί σε κάδους του 3ου Λυκείου Κηφισιάς, 3 Γυμνασίου Κηφισιάς περίπου προ 20ημέρου και η καταστροφή σε ανακαινισμένες τουαλέτες νωρίτερα κοντά στην περίοδο των Χριστουγέννων. Το θέμα της αυξημένης παραβατικότητας παρατηρήθηκε πρώτη φορά πέρυσι στην περιοχή που βρίσκεται το 3ο Λύκειο κοντά στον παράδρομο της Εθνικής Οδού στην περιοχή των Αδαμών και είχε ζητηθεί να ληφθούν μέτρα τόσο από τις αρχές όσο από τον Δήμο σχετικά με αυξημένη φύλαξη της περιοχής.

bandalismoi-3o1αΚαθώς οι μελέτες της Επιστήμης της Ψυχολογίας αναφέρουν πλέον επίσημα πως τα μέτρα κατά της πανδημίας και συγκεκριμένα ο εγκλεισμός έφερε αύξηση της παραβατικότητας, μαθησιακών δυσκολιών, γονεϊκών σχέσεων, αλλά και παντός είδους κοινωνικών σχέσεων, κάποιος θα μπορούσε εύκολα να υποθέσει πως πέραν όλων αυτών των μέτρων, τα προβλήματα πηγάζουν από τον εσωτερικό μας κόσμο, όπου απωθούνται ως άμυνα επιβίωσης και εκτοξεύονται συμπεριφοριστικά, μεταγενέστερα του τραυματικού γεγονότος, όταν η καταπίεση έχει πλέον υπερβεί το χρονικό όριο των 6 μηνών, ένα πλαίσιο χρόνου ορόσημο για τα επιστημονικά κριτήρια του DSM – Psychiatry, το οποίο χρησιμοποιείται και από την ψυχολογία προκειμένου να διαφοροποιηθεί αν ένα τραυματικό γεγονός έχει μετατραπεί σε κάποιου είδους διαταραχή ή είναι μεμονωμένο επεισόδιο και να μπορεί να διαγνωστεί. Τα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργήθηκαν σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς αλλά και στον γενικό πληθυσμό, του φόβου και του παρατεταμένου στρες  όπου υποβλήθηκαν οι άνθρωποι για πάνω από δύο χρόνια, έχουν πλέον γίνει εμφανή και αυτό είναι μόνο η αρχή λένε οι ειδικοί.

Τα αρνητικά ερεθίσματα προκαλούν στρες, το άτομο δε σκέφτεται καθαρά και προκαλούνται αρνητικά συναισθήματα, τα οποία με τη σειρά τους προκαλούν αρνητικές συμπεριφορές. Η συμπεριφορά των παιδιών πολλές φορές απλά αντικατοπτρίζει το εσωτερικό μας παιδί κι αυτό θα πρέπει να το σκεφτούμε όλοι είτε είμαστε άρχοντες ή αρχόμενοι, γονείς, ή/και εκπαιδευτικοί, αλλά και απλά ενήλικες από κάθε κοινωνικό ρόλο, καθώς οι αρνητικές συμπεριφορές έχουν και αρνητικές συνέπειες.