Το Δημοτικό Θέατρο Νέας Ερυθραίας διχάζει

theatro-neas-eryrthaias

Με 16 ψήφους υπέρ και 15 κατά και μετά από 2,5 μεταμεσονύχτιες ώρες συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης 10 Φεβρουαρίου, αποφασίστηκε να περάσει η χρήση και η διαχείριση του Δημοτικού Θεάτρου Νέας Ερυθραίας, στο ΚΕΜΜΕ. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την επιθυμία της Διοίκησης του Δήμου, η οποία και δεν δέχτηκε να συζητήσει το θέμα ως τακτικό, παρότι το Κοινοτικό Συμβούλιο της Νέας Ερυθραίας το είχε ζητήσει από πέρυσι το καλοκαίρι. Έτσι αναγκάστηκε να το φέρει ως έκτακτο ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου μετά από την υπογραφή 21 μελών της αντιπολίτευσης.

Αυτή η συμπεριφορά του Σταύρου Ζαπάντη ήταν αντιδημοκρατική, ισχυρίστηκε ο πρόεδρος του Κοινοτικού Συμβουλίου Νέας Ερυθραίας, γιατρός Χρήστος Λούμπιας, ενώ ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου  του αντέτεινε ότι δεν μπορούσε να το φέρει ως τακτικό αφού από το καταστατικό του ΚΕΜΜΕ δεν συνάδει στο ότι μπορεί να έχει στη χρήση του ένα θέατρο και ο φυσικός του χώρος είναι το Νομικό Πρόσωπο Δ.Βικέλας.

Ο Δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος είπε πως αν θα ψηφιστεί να παραχωρηθεί στο ΚΕΜΜΕ, θα μπλοκάρουν όλες οι εργασίες για την αναβάθμισή του, γιατί δεν προβλέπονται αυτές από το καταστατικό του. Δεν αρνήθηκε πως το Θέατρο φτιάχτηκε με τη συνδρομή των Ερυθραιωτών, όπως και όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι της Νέας Ερυθραίας αλλά αυτό δεν αναιρεί το ότι το ΚΕΜΜΕ είναι ένα ειδικό Νομικό Πρόσωπο το οποίο ιδρύθηκε για να διατηρήσει τη Μνήμη και να Μελετήσει τον Μικρασιατικό Πολιτισμό. Έτσι εκτεταμένες εργολαβίες δεν θα μπορούν να γίνουν για την ανακατασκευή του Θεάτρου από αυτό το Πρόσωπο.

Αντίθετα ο πρώην Δήμαρχος Νίκος Χιωτάκης, με τις ενέργειες του οποίου έγινε το ΚΕΜΜΕ Νομικό Πρόσωπο μετά τη συνένωση της Νέας Ερυθραίας με την Κηφισιά και την Εκάλη, είπε πως για να μπορέσει να σταθεί το επιχείρημα του ξεχωριστού Νομικού Προσώπου έπρεπε να υπάρξει σαφής διαχωρισμός αρμοδιοτήτων από τα Πολιτιστικά για αυτό το λόγο ιδρύθηκε και ο Βικέλας. Αργότερα Πολιτιστικές αρμοδιότητες πήρε και το ΚΕΜΜΕ και το καταστατικό του δικαιολογεί περιουσιακά στοιχεία.

Η Σάντυ Πατρινού είπε πως το να περάσει το Θέατρο στο ΚΕΜΜΕ είναι θέμα Ιστορικής Μνήμης ενώ ο Γιώργος Παπαδόπουλος  έθεσε αλλιώς το θέμα λέγοντας ότι είναι απλά θέμα διαμάχης  Κηφισιάς – Νέας Ερυθραίας και δεν μπορεί να καταλάβει το λόγο αφού όλα τα αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα των τριών Δημοτικών Ενοτήτων έχουν περάσει κάτω από ένα Νομικό Πρόσωπο και αυτό είναι ο Βικέλας.

Ο Νίκος Χιωτάκης την επόμενη μέρα 11 Φεβρουαρίου εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Ν. ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ ΣΤΟ ΚΕΜΜΕ
….. από το 2016 υπήρχε το αίτημα για την παραχώρηση χρήσης και διαχείρισης του Δημοτικού Θεάτρου Νέας Ερυθραίας από το ΝΠΔΔ Κέντρο Έρευνας Μελέτης Μικρασιατικής Ερυθραίας -ΚΕΜΜΕ μετά και από πρόταση του Συμβουλίου της Κοινότητας Νέας Ερυθραίας .
Τελικά, συζητήθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ Κηφισιάς, εκτός ημερήσιας διάταξης μετά από αίτημα πρόταση 21 δημοτικών συμβούλων όλων των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης και έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία.
Μια εκκρεμότητα από το 2011 “έκλεισε” θετικά για το Δήμο Κηφισιάς και για την ιστορική μνήμη των πολιτών της Νέας Ερυθραίας.
Καλές επιτυχίες στη πρόεδρο και τα μέλη του ΔΣ του ΚΕΜΜΕ!

Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης η Αγγελική Παπάζογλου, δημοτική σύμβουλος και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Κοινωνία Παρούσα ανέφερε τα εξής στην τοποθέτησή της, τα οποία και κοινοποίησε σε δελτίο τύπου:

Συνυπογράψαμε την εισαγωγή του θέματος ως έκτακτο στο δημοτικό συμβούλιο δεδομένης της ολιγωρίας της δημοτικής αρχής να το θέσει ως τακτικό θέμα μετά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του Κοινοτικού Συμβουλίου στο να συζητηθεί. Το γεγονός αυτό δείχνει μία αγνόηση προς το Κοινοτικό Συμβούλιο όπου μαζί με την ελλιπή συντήρηση του εν λόγω χώρου και την έλλειψη ενός σχεδίου αξιοποίησης και προβολής του πυροδότησε ένα αρνητικό κλίμα διαλόγου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αντί να συζητηθεί στο φυσικό χώρο του δημοτικού συμβουλίου και να εκτεθούν όλες οι απόψεις.

Επί της ουσίας της πρότασης παραχώρησης του Δημοτικού Θεάτρου Ν. Ερυθραίας στο ΚΕΜΜΕ έχουμε την άποψη ότι από τη μελέτη των άρθρων του καταστατικού του ως άνω ΝΠΔΔ προκύπτει ότι είναι δυνατή η δυνατότητα απόκτησης ακίνητης περιουσίας και διαχείρισης πολιτιστικού έργου. Μεταξύ των πόρων του ΝΠΔΔ στο άρθρο 4, περ. γ προβλέπονται δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, κάθε είδους προσφορές, ενώ βάσει του άρθρου 5, περιουσία του ΝΠΔΔ είναι η περιουσία ακίνητη ή κινητή, που θα του παραχωρείται από το Δήμο Κηφισιάς προς ευόδωση των σκοπών του καθώς και από τον οιονδήποτε. Επίσης στο άρθρο 6, περ. στ, προβλέπεται η προς επίτευξη των σκοπών του διεξαγωγή πολιτιστικών εκδηλώσεων εν γένει (διαλέξεων,…θεατρικών παραστάσεων κλπ). Επιπλέον, από τις διατάξεις του καταστατικού υπάρχει η δυνατότητα αυτοτελούς διοικητικής λειτουργίας του εν λόγω ΝΠΔΔ και όχι μόνο δάνειας από τον Δήμο. Πιο συγκεκριμένα προβλέπονται:

α) πλήρεις αρμοδιότητες στο δ .σ. του ΝΠΔΔ λ. χ κατάρτιση προϋπολογισμού, προκήρυξη έργων και μελετών με τις νόμιμες διαδικασίες, ορισμός θεματικών επιτροπών με δικό τους μάλιστα εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας-άρθρο7,περ.στ), β) σύσταση οργανισμού εσωτερικής λειτουργίας του ΝΠΔΔ με καθορισμένες θέσεις επιστημονικού, ερευνητικού, διοικητικού,  κλπ προσωπικού και ότι μέχρι να συσταθεί λειτουργεί με προσωπικό που διατίθεται ή αποσπάται από τον Δήμο. (άρθρο 8).

Ωστόσο, ειδικά για την περίπτωση του Δημοτικού Θεάτρου, αν και αναγνωρίζουμε την εισφορά γης των μικρασιατών για τη δημιουργία του, και επειδή η ιστορία του θεάτρου δεν συνδέεται μόνο με τους ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς της Ελλάδας με την καθ΄ ήμας Ανατολή, αλλά τους υπερβαίνει, θεωρούμε ότι συνιστάται η τροποποίηση του καταστατικού του ΚΕΜΜΕ ως προς τη μετάδοση και προβολή των στοιχείων της ιστορίας και του πολιτισμού των Ελλήνων η οποία πρέπει να αναφερθεί τόσο γενικά όσο και ειδικά προσδιοριστικά της καθ’ ημάς Ανατολής.

Αυτό συνάδει έτι περαιτέρω με την αλλαγή της φυσιογνωμίας της σύγχρονης Ν. Ερυθραίας που συνδυάζει πέρα από τη μικρασιατική μνήμη και καταγωγή και την προσέλευση σε αυτή νέων κατοίκων και δημοτών.

Από την άλλη, η μέχρι τώρα εμπειρία από τις παραχωρήσεις δημοτικής περιουσίας της Κοινότητας της Ν. Ερυθραίας προς το ΚΕΜΜΕ (π.χ. Βίλα Μπότση) δείχνει ότι το ΚΕΜΜΕ στην υπάρχουσα μορφή και λειτουργία του δυσκολεύεται να διαχειριστεί με βάση τους σκοπούς τους τα εν λόγω ακίνητα με κίνδυνο ακόμη και η πλήρως ανακατασκευασμένη και βραβευμένη Βίλα Μπότση να αφεθεί στην τύχη της και να ρημάξει.

Ως εκ τούτου, συμφωνούμε με την παραχώρηση χρήσης του Δημοτικού Θεάτρου Ν. Ερυθραίας στο ΚΕΜΜΕ με τις εξής επισημάνσεις:

Α. Να προχωρήσει το οργανόγραμμα του ΚΕΜΜΕ και να υπάρξει επιπλέον στελέχωση.

Β. Να υπάρξει επιπλέον χρηματοδότηση προς το ΚΕΜΜΕ που θα κατευθύνεται αποκλειστικά για τη συντήρηση και ανάπτυξη δράσεων του Δημοτικού Θεάτρου χωρίς να περιορίζεται το αντικείμενο του αποκλειστικά στην προώθηση του μικρασιάτικου πολιτισμού

Γ. Σε κάθε παραχώρηση του Δήμου προς τα ΝΠΔΔ του, να οριστεί μία κοινή επιτροπή παρακολούθησης συνιστάμενη από αιρετούς εκπροσώπους της δημοτικής ενότητας και του κοινοτικού συμβουλίου εφόσον το ΝΠΔΔ έχει αναφορές σε αυτή, και από δημοτικούς υπαλλήλους (εκ των υπηρεσιών που σχετίζονται με το αντικείμενο της παραχώρησης). Επίσης, μπορεί να προβλεφθεί η δυνατότητα συμμετοχής  και από  ιδιώτες εμπειρογνώμονες στα θέματα της επιτροπής και από εκπροσώπους κοινωνικών φορέων της περιοχής. Αποστολή μίας τέτοιας επιτροπής θα είναι η παρακολούθηση των παραχωρήσεων, το κατά πόσο δηλαδή εκπληρώνονται οι σκοποί των παραχωρήσεων αυτών και η ετήσια έκθεσή τους προς το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου.