Προσφυγή εναντίον αποφάσεων λόγω αντισυνταγματικότητας

dionysiwtis1

Με Προσφυγή στον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, οι δημοτικοί σύμβουλοι και μέλη της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κηφισιάς Γιάννης Διονυσιώτης και Δημήτρης Λιανός, ζητούν την ακύρωση αποφάσεων της Επιτροπής, που έλαβε το συλλογικό όργανο κατά τη συνεδρίαση της 6ης Δεκεμβρίου. Και αυτό γιατί  το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει κρίνει αντισυνταγματικό τον «νόμο Θεοδωρικάκου» του 2019, ο οποίος είχε αλλάξει τη σύνθεση των επιτροπών (Ποιότητας Ζωής και Οικονομικών) των Δήμων, με τέτοιο τρόπο ώστε να λαμβάνονται εκεί κομβικές αποφάσεις που έως τότε ελάμβανε το Δημοτικό Συμβούλιο.

Με την προσφυγή αυτή οι δύο δημοτικοί της παράταξης «Συνεργαζόμαστε για την πόλη της καρδιάς μας» σημειώνουν ότι «η μη νόμιμη συγκρότηση της Οικονομικής Επιτροπής καθιστά ακυρωτέες τις προσβαλλόμενες πράξεις, αφού ισοδυναμεί με έκδοση αποφάσεων από αναρμόδιο όργανο. Για τον λόγο αυτό και πρέπει να ακυρωθούν.

Να θυμίσουμε πως οι σύμβουλοι της μείζονος αντιπολίτευσης  απείχαν από την ψήφιση του Προϋπολογισμού  και του Τεχνικού Προγράμματος του Δήμου διαμαρτυρόμενοι με την απρεπή στάση του αντιδημάρχου Μανώλη Κουρμαδιά. Ο κ. Κουρμαδιάς δεν άφησε την Σάντυ Πατρινού να μιλήσει για την αντισυνταγματικότητα του νόμου Θεοδωρικάκου, προφασιζόμενος ότι ήταν εκτός θέματος, παρότι η πρόεδρος Λίλα Παπαδημητρίου της είχε δώσει τον λόγο.

Η ακύρωση των αποφάσεων αυτών αναφέρονται στον Προϋπολογισμό και τα Τεχνικά Έργα του 2023 και θα φέρει μεγάλο πλήγμα στην εύρυθμη λειτουργία του Δήμου, αφού είναι τα βασικότερα εργαλεία του, η ραχοκοκαλιά του.  Ο Δήμαρχος Γιώργος Θωμάκος ισχυρίστηκε ότι αυτές οι αποφάσεις ψηφίστηκαν από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου αφού έχει συνεργαστεί με τέσσερις διαφορετικές παρατάξεις, οι οποίες συμμετέχουν στην Διοίκηση κάτι που αμφισβητήθηκε από τις άλλες δημοτικές παρατάξεις. Φαίνεται πως ο προεκλογικός αγώνας που ήδη έχει αρχίσει θα είναι σκληρός και σε όλα τα πεδία. Όμως  αυτό δεν πρέπει να πλήξει την λειτουργικότητα του Δήμου.

Αναλυτικά η προσφυγή:

Ενώπιον του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής
ΠΡΟΣΦΥΓH
Των Διονυσιώτη Ιωάννη του Γεωργίου και Λιανού Δημητρίου του Γεωργίου, Δημοτικών Συμβούλων Δήμου Κηφισιάς, μελών της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κηφισιάς,
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ
Των 879/2022, 880/2022, 881/2022, 882/2022, 883/2022, 884/2022, 885/2022, 886/2022, 887/2022, 888/2022, 889/2022, 890/2022, 891/2022, 892/2022, 893/2022, 894/2022, 895/2022, 896/2022, 897/2022, 898/2022 και 899/2022 αποφάσεων της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κηφισιάς.
—-
Κατά τη συνεδρίαση της 6ης Δεκεμβρίου 2022 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κηφισιάς το εν λόγω συλλογικό όργανο έλαβε τις εξής αποφάσεις:
879/2022, 880/2022, 881/2022, 882/2022, 883/2022, 884/2022, 885/2022, 886/2022, 887/2022, 888/2022, 889/2022, 890/2022, 891/2022, 892/2022, 893/2022, 894/2022, 895/2022, 896/2022, 897/2022, 898/2022 και 899/2022

Κατά των αποφάσεων αυτών προσφεύγουμε, έχοντας προφανές έννομο συμφέρον ως δημοτικοί σύμβουλοι οι Διονυσιώτης Ιωάννης εξ ημών και μέλος της Οικονομικής Επιτροπής ο Λιανός Δημήτριος εξ ημών μέλος της Οικονομικής Επιτροπής, που δεν υπερψηφίσαμε τα εν λόγω θέματα, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 227 παρ. 4 του N. 3852/2010, και ζητούμε την ακύρωσή τους, σύμφωνα με όσα αναφέρουμε παρακάτω:

Με την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των v. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθ’ o μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δ6ημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος• αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία. οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.• και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου.

Εξ άλλου, κατά τον χρόνο Ψηφίσεως των σχετικών διατάξεων, δεν είχε δοκιμαστεί στην πράξη η εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής που είχε εισαχθεί με τον v. 4555/2018 στη διοίκηση των δήμων, προκειμένου να δικαιολογείται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, αναγόμενους στην ομαλή λειτουργία αυτών, η τόσο σοβαρή και έντονη επέμβαση του νομοθέτη στη θέληση των εκλογέων, με την εφαρμογή των επίδικων ρυθμίσεων και κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο. Για τους λόγους αυτούς, οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις, καθ’ ό μέρος καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές, έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις των άρθρων 5 παρ. 1, 52 και 102 παρ. 2 του Συντάγματος.

Εξάλλου, η νόμιμη υπόσταση όσον αφορά τα συλλογικά όργανα, ήτοι η κακή συγκρότηση (ΣΤΕ 2944/2014, 1541/2012) ή η κακή σύνθεση και λειτουργία του οργάνου ελέγχεται αυτεπαγγέλτως (ΣΤΕ 1677/2013, 1209, 1008/2011, 2696/2008, 2973/2007, 2364/2006, 1720/2005). Στην περίπτωση αυτή το δικαιολογητικό θεμέλιο της αυτεπάγγελτης εξέτασης είναι όμοιο με αυτό της τυπικής πλημμέλειας της αναρμοδιότητας και συνίσταται στην ανάγκη διασφάλισης της έκδοσης των οικείων πράξεων από τα πράγματι αρμόδια πρόσωπα, τα οποία αποφασίζουν κατά τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος, για τον λόγο δε αυτό, και η εν λόγω πλημμέλεια ανήκει στις εξεταζόμενες «εκ της φύσεώς της», ως αναγόμενη στην δημόσια τάξη.

Εκ των ως άνω προκύπτει ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις πάσχουν, λόγω μη νόμιμης συγκρότησης της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία έχει λάβει χώρα κατά την Ειδική Συνεδρίαση των Δημαιρεσιών την 9η-1-2Ο22 του Δημοτικού Συμβουλίου Κηφισιάς, ερειδόμενη επί διατάξεων που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές. Η μη νόμιμη συγκρότηση της Οικονομικής Επιτροπής καθιστά ακυρωτέες τις προσβαλλόμενες πράξεις, αφού ισοδυναμεί με έκδοση αποφάσεων από αναρμόδιο όργανο. Για τον λόγο αυτό και πρέπει να ακυρωθούν.

Επειδή η παρούσα ασκείται νομίμως, εμπροθέσμως και εν γένει παραδεκτώς.
Για τους λόγους αυτούς, και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας, ζητούμε να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες πράξεις.
Διονυσιώτης Ιωάννης του Γεωργίου,  Λιανός Δημήτριος, του Γεωργίου