Αλλαγή της διατροφικής συνήθειας

burger1a

Σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και μεγαλουπόλεις, η Αθήνα και οι δεκάδες των Δήμων ολόγυρά της δε φιλοξενούν πολλά fast food McDonalds. Ακόμα και στα πιο προνομιούχα προάστια, όπως στην Κηφισιά και στη Γλυφάδα, το ελληνικό σουβλάκι και ο γύρος, ο καφές και τα σάντουιτς, τα βουτήματα, οι πίτες και παραδοσιακά πιάτα προσφέρονται στα Goodis, στα Everest και σε άλλα ελληνικά στέκια και ταβέρνες, που δεν αφήνουν περιθώρια για αποκατάσταση και ανάπτυξη ξενόφερτων fast food στη χώρα μας, τουλάχιστον στο βαθμό που αυτό συμβαίνει αλλού. Ωστόσο παντού τώρα αρχίζει μια πτωτική εξέλιξη της παρουσίας των ΜcDonalds μέσα και έξω από τις ΗΠΑ. Η τεράστια αυτή αυτοκρατορία περνά μια αστάθεια, σε διάφορες χώρες με τα 12.000 καταστήματα που διαθέτει έξω από τις ΗΠΑ, όπου πολλά είναι προς πώληση γυρεύοντας αγοραστές, που δύσκολα βρίσκονται. Μέσα στις ΗΠΑ πολλά από τα 19.000 εστιατόρια McDonalds μεταβιβάζονται όπως όπως σε προνομιούχους franchise επενδυτές που δύσκολα και αυτοί εμφανίζονται.

Γενικώς ουδέποτε έβαλε γερό πόδι στην Ελλάδα η αμερικανική εταιρία fast food McDonalds, από τότε που άρχισε τη λειτουργία της στη χώρα μας μέχρι σήμερα. Τώρα όμως και διεθνώς κάμπτει δραματικά η είσπραξη από τη λειτουργία της αλυσίδας καταστημάτων της εταιρίας ΜcDonalds σε βαθμό που θέλει να αποχωρίσει από ορισμένες χώρες αλλά δεν βρίσκει αγοραστή να την αγοράσει, όπως είδαμε. Ο τζίρος της στην αμερικανική αγορά φαγητού συνεχώς πέφτει, αφού η προσελκυστικότητά της σε κάθε πέντε αμερικανούς περιορίζεται πλέον μόνο σε ένα νεαρό άτομο καταναλωτή, που έχει δοκιμάσει  τα στιγμιαία προσφερόμενα προϊόντα της.  Όλες αυτές τις πληροφορίες τις βρίσκω στη σουηδική καθημερινή εφημερίδα «Dagens ETC» 22 Δεκεμβρίου 2016, σελίδες 16 -17 (dagens@etc.se).

Το ίδιο θα πρέπει να συμβαίνει και στην Αυστραλία, όπου μετά την πρώτη παρουσία της ελληνικής εταιρίας Goodys στη Μελβούρνη είχαν αυξηθεί τα καταστήματά της σε πρώτες δεκάδες τουλάχιστον στο περιορισμένο  χρονικό διάστημα που εγώ ξαναβρέθηκα εκεί. Είχα φτάσει αεροπορικώς στην Αυστραλία από τη Σουηδία, όπου η ΜcDonalds τώρα εδώ και μισό χρόνο γυρεύει στις σκανδιναβικές χώρες να πωλήσει τα καταστήματά της και δεν βρίσκει κανένα επενδυτή να θέλει να τις αγοράσει. Φαίνεται πως τίποτα δεν σώζει την κατάσταση στα 31.000 ΜacDonalds που λειτουργούν παγκοσμίως, για αυτό ο νέος της εκτελεστικός εγκέφαλος Στηβ Ίστερμπρουκ της άλλαξε τα χαρακτηριστικά από fast food σε good food, δείχνοντας πως η εταιρία του έχει τις ίδιες ευαισθησίες για το περιβάλλον της φύσης και την υγεία των ανθρώπων, όπου είναι επικεντρωμένο και το ενδιαφέρον της νέας γενιάς των εφήβων της χιλιετηρίδας που διανύουμε.

Εφέτος στο δυτικό κόσμο μειώθηκε κάπως η κατανάλωση κρέατος. Υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι η τεράστια αύξηση κρέατος με 68% από το 1960 μέχρι το 2015 σταματά και από φέτος η κατανάλωση θα μειώνεται. Αυτό θα συνεχιστεί σταθερά και η μείωσή του θα είναι αναπόφευκτη τα προσεχή πέντε χρόνια. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν μελέτες με καταναλωτές που δηλώνουν για λόγους υγείας την επιλογή πράσινων μη ζωικών τροφών. Ανιχνεύστε και εσείς τις πολλές μελέτες των συμβουλευτικών εταιριών, όπως για παράδειγμα της consolting firm Macklean (www.macklean.consolting και www.macklean.se/english), της οποίας δείχνουν ότι οι καταναλωτές κόκκινου κρέατος τώρα προτιμούν κοτόπουλο, ψάρι και λαχανικά. Τα καταστήματα ΜacDonalds δέχονται κριτική ότι δεν είναι συνειδητή η χορτοφαγική τους φιλοδοξία, όταν οι εισαγωγές τους αποτελούνται από εισαγόμενα μοσχαρίσια κρέατα μαγειρεμένα με φοινικέλαια που συμβάλλουν στην καταστροφή των τροπικών δασών.

Η εταιρία McDonalds υπόσχεται μέχρι το έτος 2020 να χρησιμοποιεί το 100% σταθερό φοινικόλαδο RSPO-certificated palmoil. Ωστόσο και η Greenpeace, αλλά και σύλλογοι προστασίας της φύσης έχουν καταδικάσει το RSPO-palmoil ως «μη εγγυημένο επαρκούς σταθερότητας». Τα καταστήματα ΜcDonalds έχουν επιδείξει ως τώρα μεγάλη ευαισθησία στα θέματα του περιβάλλοντος, αλλά όπως και κάθε άλλη πολύχρονη περίπτωση φτάνει σε σημείο ν’ αποσυχρονίζεται όταν δεν ακολουθείται επαρκώς η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των ανθρώπων. Φαίνεται πως οι κλιματικές αλλαγές και οι  υγειονομικές τάσεις των σύγχρονων ανθρώπων συνέτειναν στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος και φτάσαμε τώρα στο peak meat και άλλο πια δεν πάει αρχίζοντας ο αναπόφευκτος κατήφορος του πτωτικού του άξονα.